Stilleben

Ordet stilleben kommer från tyskan och betyder "stilla liv".Det är en konstform i måleri och fotografi som bara innehåller föremål, gärna från hemmet.
 
 
     
Olle berättar: "Stillebenet var svårt och roligt på samma gång. Vasen var nog det lättaste för det var nästan bara två linjer man behövde göra. Ormbunken var jobbig att göra för det var så mycket detaljer".
 
  Julia: "Alla fick ett vitt papper. Där skulle man rita av frukter, en blomvas med blommor och en prydnad. Allt stod på ett bord i klassrummet. Många tyckte det såg jättesvårt ut. Jag tyckte det såg lite svårt ut men när vi satte igång så var det inte så svårt som man trodde. Det var jätteroligt!"
  Tove: "Jag försökte börja med bananerna, men de blev inte så bra så jag suddade ut och började med äpplet. Sen vasen med blommorna i, päronet, bananerna, kannan, pennan och tillsist den lilla duken. Jag är nöjd med mitt arbete och jag tyckte den här uppgiften var rolig men svår. Blommorna i vasen blev jag  väldigt nöjd med och även bananerna som det hade gått så dålig med först.
 
     Dina: "När jag såg och förstod vad vi skulle göra, trodde jag att det skulle vara helt omöjligt. När jag började hade jag inte så bra självförtroende men det blev bättre. Först tog vi kort med våra mobiltelefoner, sen kunde vi börja. Det var roligt men det tog tid. Jag blev nöjd med mitt stilleben.     

 

   

Kommentarer
Postat av: Päivi Anttila

Blivande konstnärer allihop, tror jag :-)

2013-09-24 @ 19:04:03
URL: http://www.viskosab.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0