Kung Markatta

Igår var klassen på Västmanlands teater och såg:
 
Så här kunde man läsa på programinformationen:
Kinesisk vandringssägen blir västerländsk teater. Kung Markatta kör igenom Sverige i sin Ford Mustang. Han möter MC-mannen, Hanna och Nasse, som egentligen heter Mats. Han äter upp sina småapors mat och slåss med räkor. Han är mästare i Kung Fu och händerna är snabba som elvispar. Räkorna har inte en chans. Kung Markatta är byggd på Färden till Västern, kinesernas motsvarighet till Tusen och en natt. En vandringssägen som brukar räknas till ett av kinesernas viktigaste litterära verk. Föreställningen är en scenisk roadmovie, en modern verson av den kinesiska vandringssägnen.
 Här har vi samlats utanför teatern!
 Förväntan i foajén.
Natalie: Vi gick till teatern. Den började kl. 12.00. Den handlade om en tjej som hette Hanna och hon träffade en tjej/apa som hette Markatta som blev tillfångatagen av Hannas bror. Men hon kom loss genom att lura Hanna att det finns en sannings-suttra i Kina. På vägen träffade dom på jättemånga personer.
Ellen berättar: Tre personer, Hanna, Nasse och Kung Markatta ska åka till Kina för att hitta sanningssutran. Det började med att Kung Markatta ljög för Hanna.
Thilda: Den började bra, men det blev långtråkigt. Efter pausen så blev den jättebra! Det var spännande i slutet och det var bra skådespelare. Jag skulle vilja se den igen.
Tove: Teatern var bra och passar vem som helst. Ibland kan den vara lite långtråkig.
 
MIno berättar: I pausen fick vi riskakor doppade i choklad. De var jättegoda, så jag tog en till! (man fick)
Olle och Ludvig tyckte att föreställningen var bra men lite för lång, Betina: I andra akten kom danselever från 5 def som skulle föreställa hemlösa barn.
Filip: Jag tycker att den var jättebra för att den var rolig och spännande. Jag skulle ge den 5 av 5.
Johan: En kille från en annan skola "käftade upp sig" och pratade ganska mycket under teatern. Snacka om att de inte var teatervana. Efter pausen blev teatern mycket mer spännande och vi gick hem belåtna.
Rosie: Stolt fröken över klassen som skötte sig utmärkt under hela teaterbesöket och vi tyckte alla att det var kul att få se de duktiga eleverna från Fryx 5 def som var med i föreställningen.

Bokjuryn

Nu har vi läst tre eller flera av årets bokjuryböcker och recenserat  en. Här kommer några av våra recensioner som ska sättas upp på Fryx bibliotek.
















Gå- och stårepetition inför julkonserterna

Igår var vi i konserthuset för att öva hur vi ska gå och stå under julkonserterna nästa vecka. Vi sjöng även upp oss med Mats bakom scenen.

Kontorsljusstake från Skultuna

Vi har läst om att Västmanland är en del av Bergslagen där det fanns och fortfarande finns många bruksorter. Då passade det bra att vi på bildenlektionen fick i uppdrag att måla av Skultunas kontorsljusstake. Vi målade med pastellkritor på svart papper. När man  är klar river man ut bilden så att kanterna blir ojämna och klistrar upp den på gult papper. Det blir effektfullt!
Skultuna mässingsbruk grundades redan år 1607 av Gustav Vasas son Karl IX. Här kan ni läsa om det:
http://skultuna.com/page/1-om-skultuna.html Att mässingsbruket hamnade i Skultuna berodde på att man kunde få vattenkraft ur Svartån och där fanns mycket skog att göra träkol av och så var det nära till Falu koppargruva. Man ville göra mässing för att landet hade stora skulder till Hansan.
 
Jonas
Ellen studerar Alexandras måleri. Det gäller att få till flera gula nyanser så att det blänker.
Ebba är klar med sin bild. Se så fin den blev!
 
Olles fina!
Stefan fick verkligen till nyckeln som används för att skruva upp ljusstumpen. Snyggt!
 
Benjamin känner sig nöjd. :)
 
 
 Och här ljusstakarna som lyser upp i novembermörkret!
 
 

Västmanland

 
 
I SO jobbar vi återigen med temat landskap. Nu har vi kommit till Svealand och självklart börjar vi med vårt eget landskap Västmanland. På lektionerna följer vi en arbetsgång där vi läser och skriver fakta om några utvalda landskap och vi målar och sätter ut namn på kartor. Vi använder oss av olika läroböcker, kartboken och internet.
 
Tove sätter ut namnen på kartan.
Johan skriver fakta om landskapsdjuret rådjur.
Gabi skriver sin text på datorn utifrån sin tankekarta.
 
Ebba, Betina och Thilda i spexartagen!
Här kan ni läsa Ebbas text.
 
Alina och Anna använder sig av datorn.
Mino har precis blivit klar med sin text som hon skrev på datorn. Bra träning i word.
 
 
Mål/förmågor att utveckla under arbetsområdet:

Utveckla kunskaper om geografiska förhållanden i Sverige.

Kunna beskriva hur naturlandskap, kulturlandskap och naturens resurser hänger ihop med var människor bor och göra jämförelser mellan olika platser och levnadsvillkor.

Känna till vad som förändrar jordens yta och hur det kan påverka människor och natur.

Kunna geografiska begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om geografi.

Kunna namn och läge på Sveriges landskap, samt orter, berg, hav och vatten.

Hitta och använda fakta från flera olika källor.

Kunna berätta om några utvalda landskap från alla Sveriges landsdelar.


Syslöjden

På syslöjden håller vi på med att brodera i traditionellt mönster. Det ska bli en tavla och i träslöjden gör vi ramarna till sen.
 Filip syr pärlor på sitt fyrklöver. Han är den enda i klassen som har syslöjd denna termin. Resten har träslöjd.
 
 Nästan klar!
 

Lögarängen

Idag var vi på Lögarängen och simmade på idrotten. Man skulle simma 200m och sen fick man leka.                                           
Här väntar vi på att vår simlärare Malin ska ge oss instruktioner. Emil, Alexander, Johan och Ludvig
 
Ett glatt gäng!
 
Snart hoppar vi i.
Thilda simmar ryggsim.
 
 
Ebba balanserar på "isflaket".
 
Emil och Alexander ska simma en vända till.
Dina och Nathalie
Tove
Filip försöker ta sig från den ena till den andra "borgen". 
Anna
Julia
 
 
 

Vi i femman

I onsdags var vi på helspänn kl.10.00. Då deltog vi i uttagningen till årets Vi i femman. Hur det gick för vår klass får vi veta den 10 december. Här är länken till programmet om ni vill se vilka frågor vi fick svara på:
http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?ProgramId=3033
För att vi ska vara riktigt uppdaterade om vad som händer i Sverige och världen tittar vi också på Lilla Aktuellt varje fredag och gör ett nutidskryss efteråt.
http://www.svt.se/barnkanalen/lilla-aktuellt/

Vi gör ett batteri

 Ett batteri innehåller lagrad kemisk energi. Här försöker vi göra Voltas stapel. Volta var en italienare som uppfann batteriet. Han har gett namn åt enheten för spänning, volt (V).
Om två plattor av olika metaller placeras en bit ifrån varandra i en saltlösning uppstår en spänning som alstrar ström. Vi använder kopparskivor, zinkskivor och papp indränkt med ättika emellan. Många fick lysdioden att lysa men inte alla. Det var svårt att hålla ledningarna så det blev kontakt, alltså en sluten krets.
 
Det finns många olika slags batterier och det är viktigt att de källsorteras. Vi såg den här filmen på youtube:
 

Nya skolbänkar

När vi kom tillbaka efter höstlovet hade vi fått nya fina skolbänkar! Så här glada blev vi då......
 
 
 
 

RSS 2.0