Nu är det sommarlov!

Då var det dags att säga adjö till skeppisungarna. Kramkalas, solsken och finklädda barn. Glädje, vemod och "den blomstertid nu kommer", efter tal av rektor, avtackningar och fina uppträdanden i sång och dans.
 
Tack för ännu ett fantastiskt år och Lycka till i sexan! Ni är bäst!
 
fröken Rosie
 
 
 

Sista dagen

Idag är det sista skoldagen i femman. Här är vi allihop; Fryx bästa 5a! 😀❤️👍😍😋🎈💥
  width=



5a:s Harlem shake


Enkät Barnfonden

Vår klass har deltagit i en internationell undersökning arrangerad av Barnfonden. Här är vårt diplom:




Johannisbergsdagen och besök hos Rosie

Idag var alla femmor, sjuor och nior på Johannisberg och spelade fotboll, frisbee och brännboll. Vi fick god pastasallad men vi hade även med oss matsäck. Efter alla matcher gick vi hem till Rosie.  Här är en liten film om dagen: 
 

Fryxjoggen

Förra fredagen deltog vi i Fryxjoggen, skolans egen löpartävling, som utgick från Djäkneberget och gick längs Svartån. Alina hade en skadad fot och fick därför vara fotograf och reporter under förmiddagen. Här har hon gjort en liten film åt oss:
 

Träning inför vårkonsert

Vi är i konserthuset och repeterar inför kvällens vårkonserter med Alice Tegner-tema.







Vi testar några programmeringsappar

Vi har laddat ner apparna Kodable, Cargo-Bot och RoboLogicLE. Man får fundera över vilka kommandon man ska göra och vilka som är smartast och snabbast.












Bibeläventyret

 
Vi har lärt oss om Gamla Testamentet i Bibeln tillsammans med pastor Tommy Log. Han har genom rim, ramsor, upprepning och rörelser lärt oss träna minnet, gett oss en kort sammanfattning om Bibelns berättelser och hur de hänger samman med den kultur vi lever i. Gamla Testamentets böcker ligger till grund för de tre världsreligionerna; judendom, islam och kristendomen.
Några förmågor i religionskunskap enligt Lgr 11: 
Analysera kristendomen, andra religioner och livsåskådningar samt olika tolkningar och bruk inom dessa, analysera hur religioner påverkar samhället, söka information om religioner och värdera källornas relevans och trovärdighet.
http://vuxen.bibelaventyret.se/




Vi dramatiserar hur Moses fick röda havet att dela sig.
Faraos soldater drunknade!

Vad gömmer den här boken i Bibeln tro?



Så här tyckte vi: Det var jättekul, roligare än att läsa i en bok. Man lärde sig mycket. Tommy gjorde det på ett roligt sätt. Han gjorde coola trolleritrix och berättade med inlevelse så att man fastnade i berättelsen och ville höra mer.

Några färdiga slöjdalster

Så här fina blev våra tavlor och pennskrin som vi gjort i trä- och syslöjd.







Lukt och smak

Nu är vårt NO-tema Människokroppen och här jobbar vi med två av våra sinnen, lukt och smak. Rosie har dukat upp de fyra grundsmakerna, sött, surt, salt och beskt. Vi smakar för att se var på tungan smaken känns tydligast. Luktsinnet hjälper till när vi tycker att t ex mat smakar bra. Om man blundar och håller för näsan är det inte lika stor skillnad på potatisbitar och äppelbitar som annars. 
 
Ebba "matar" Thilda med potatis. Usch!
Klara får prova äpple och rå potatis.
Alexander testar.
Surt med citron!
Jonas, Alexander, Dina, Emil och Nathalie testar smaker.
 
Hu så surt!
 
Kanel? Ingefära? Curry? Vad kan det vara?
Citronsyran blev populär. 
Sött är gott, tycker Betina.
 
Gabi testar citronsyra.
Benjamin fortsätter jobba med arbetsschemat och läser intressanta saker i Säg mu....
Julia antecknar hur testerna gick.
Anna läser om leder.
 
 
 

Profiler

Vi har gjort profilcollage. Först ritar man av sin profil med hjälp av en stordiaprojektor. Sen klipper man ut bilder eller ord som man gillar och hör i hop med ens identitet ur veckotidningar eller reklambroschyrer. Det svåra är att täcka hela profilen med klipp, så att det inte blir mellanrum. Man måste vara strategisk och ta de större bilderna först och gå från kanterna inåt.

 Mål/förmågor att utveckla under arbetsområdet:

·        Kommunicera med bilder för att uttrycka budskap

·        Skapa bilder med hantverksmässig teknik samt med olika material

·        Presentera med bild

·        Reflektera över sin egen och andras identitet

·        Reflektera över sitt etiska förhållningssätt

 Mino har hittat något användbart! Klippen samlas i en plastficka tills man får så många man kan tänkas behöva.
 Nathalie, Dina och ´Julia har en egen klipphörna.
 Kan det här vara något tro?
 Betina börjar bli klar.
Klara pusslar i hop sina bilder.
En slagen hjältinna hittar inga fler bra klipp i samlingen. :)
Här nedan kan ni se de profiler som hunnit bli klara. Kan ni gissa vem som är vem? Klicka på bilderna så blir de större.

Vårtecken

Idag gick vi till Djäkneberget och letade vårtecken. Vi var indelade i sex grupper och fotograferade och filmade. När vi kom tillbaka gjorde vi varsin film i iMovie om våren. Här kan ni se dem:
 
Först kommer Luddes, Benjamins, Alexanders och Olles film
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 Visst är det härligt med våååååår!
 
 
 

Lisbeth Pipping

I onsdags besökte föreläsaren och författaren Lisbeth Pipping klassen och pratade om mobbning, särskilt på sociala nätverk. Hon gav oss rådet att vara försiktiga med att lägga ut bilder av oss själva och våra familjer på dessa sidor eftersom man då inte äger dem längre och de kan användas av fel personer till fel saker. Hon gav flera bra exempel, då hon berättade om andra som drabbats.
 

Så här skriver några elever om besöket:
Stefan: Intressant!
Alina: Det var bra. Jag tycker att det är starkt att efter dessa jobbiga år orka skriva böcker. Bra!
Ellen: Jag tycker att du var snäll som förlät Ronny på den där återträffen.
Betina: Hon berättade om sitt liv på ett jättebra sätt och man fick veta hur det är att vara mobbad.
Tove: Jag tycker det är jättehäftigt att ha klarat av allt som har hänt Lisbeth.
 
Här är Lisbeths första bok Kärlek och Stålull, som handlar om henne själv.
Barnen hade många frågor och Lisbeth svarade bra på alla, även de svåraste frågorna. 
Välkommen tillbaka!

Vattentävlingen är avslutad

Vi vann inte tävlingen om vattnets kretslopp men konkurrensen var hård. Det här mailet fick Rosie ikväll:

 

TACK till alla vattenhjältar!

 

Tack för den kreativitet, idérikedom, kunskapsspridning och inte minst det engagemang som du och dina elever har investerat i vårt vatten. 

Vi har fått in över 200 fantastiska tävlingsbidrag till Mitt Vattens Kretsloppstävling och det har varit en tuff uppgift för juryn att utse tre vinnare.

 

Se vinnarbidragen här Klasserna som har vunnit presenteras också under ”aktuellt” på www.mittvatten.se där man även kan beundra samtliga tävlingsbidrag.

 Nästa Mitt Vatten satsning är ”Stora Biltvättarhelgen 26-27 april”

Du som är bilförare och vill bidra ännu mer till ett renare och friskare vatten kan rädda en räka, baddaren, kallsuparna, tantdoppet eller något annat på www.mittvatten.se
Med ”Stora Biltvättarhelgen” vill vi sprida kunskap om hur viktigt det är att tvätta bilen på macken istället för hemma på gata, där vattnet rinner orenat ut i våra vattendrag, sjöar och hav.

 

 Vänliga hälsningar

 Mitt Vatten – Sveriges kommuner för rent vatten

 

 

 


RSS 2.0