Vi skriver haiku-dikter

Just nu är vårt tema i svenska att skriva olika slags dikter. En diktform kallas haiku och är en japansk diktform. En haiku består alltid av tre rader. Den första och sista raden ska ha fem stavelser och den i mitten sju. Ofta handlar haiku-dikter om naturen eller en årstid.
 
Nu faller löven                                                                           
hösten har kommit just nu                                                        
vinden blåser kallt                                                                     
 
Av Nathalie och Dina                                                                 
 
Katten i hatten                                                                                  
sover så himla djupt nu 
då blir den kattpigg                                                                   
 
Av Olle och Alexander
 
Snön packar väskan
våren flyger tillbaka
barnen välkomnar
 
Av Johan Lö
 
När hon ler, ler jag
så liten och söt hon är
håret i vinden
 
Av Tove
 
Vattnet porlar glatt
det är rätt nöjt med livet
det rinner framåt
 
Av Stefan
 
Jag fylls av glädje
du strålar klart i ljuset
men knappt jag ser dig
 
Av Thilda
 
Nu är det snart höst
Löven faller ner från träd
Snart är det lövkrig
 
Av Gabrielle
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Stefan F

Kunde du inte valt nån annan av mina haiku, Rosie?

2013-08-28 @ 11:42:47
Postat av: Jakob Fjellander

Jag tycker den var bra!

2013-08-28 @ 17:58:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0