Veckans mattekluring

Det här matteproblemet hade vi i läxa förra veckan:
 
Vilket är talet?
-Tiotalssiffran är tre gånger så stor som entalssiffran.
-Tusentalssiffran är dubbelt så stor som entalssiffran.
-Hundratalssiffran är dubbelt så stor som tusentalssiffran.
-Summan av talets siffror är 20.
 
Problemet är hämtat ur en mattebok för år 5 men när vi skulle redovisa kom vi fram till att det både gick att pröva sig fram eller att räkna ut det matematiskt med hjälp av algebra. Då hamnade vi på en betydligt högre nivå än vad vi fått undervisning i. De flesta hade prövat sig fram och några hade fått hjälp av en vuxen. 
 
 
Gabrielle hade löst talet tillsammans med sin morfar och visar här hur. När man inte vet en siffra kan man i matematiken byta ut den mot en bokstav (symbol) medan man räknar. 
 
Tove hade testat sig fram genom att först anta att entalssiffran var  3.  Då blev det 6 (12) 9 3 och eftersom 12 är för stort för att passa in på hundratalsplatsen provade hon med ett lägre tal: 2. Då fick hon det rätta svaret: 4862.
 
Stefan använde också symbolen X och räknade en ekvation.
 
 
Benjamin hade också diskuterat problemet hemma med sin pappa och de använde bokstäver som symboler för siffror som vi inte visste värdet på innan. 

 
Algebra kommer vi att få lära oss mer om på högstadiet men om man tittar på de första två(2) minuterna på den här matematikvideon så får man en bra förståelse vad det handlar om:
 
 
 
 
 
 
 

Landskapet Gotland

På geografin forskar vi om olika landskap.
 
Thilda och Betina brukar tillbringa sina somrar på Gotland. Betina har sommarstuga i Eskelhem och Thilda har sommarstuga lite utanför Hemse. Självklart valde de att forska om Gotland. Här är deras fina affisch.
 

Bokprat på Barn- och Ungdomsbiblioteket

I fredags var vi på bokprat på biblan. Bibliotekarien Annika berättade om några nya böcker som kommit ut.
 
 
De hette: Millan- hästar, hundar och hår under armarna, Gregor från Ovanjord, Eddie 12 och hon som heter Elsa, Den första flickan skogen möter, Dödsknäpp, När jag blev stulen andra veckan i juni och Prästmordet.
De flesta av dessa böcker verkade intressanta och blev lånade. Vi återkommer med recensioner.
 
Ludde och Alexander på Västmanlands landskapsdjur utanför biblioteket.
 
 
Och här är tjejligan!
 
 
 
 

Stilleben

Ordet stilleben kommer från tyskan och betyder "stilla liv".Det är en konstform i måleri och fotografi som bara innehåller föremål, gärna från hemmet.
 
 
     
Olle berättar: "Stillebenet var svårt och roligt på samma gång. Vasen var nog det lättaste för det var nästan bara två linjer man behövde göra. Ormbunken var jobbig att göra för det var så mycket detaljer".
 
  Julia: "Alla fick ett vitt papper. Där skulle man rita av frukter, en blomvas med blommor och en prydnad. Allt stod på ett bord i klassrummet. Många tyckte det såg jättesvårt ut. Jag tyckte det såg lite svårt ut men när vi satte igång så var det inte så svårt som man trodde. Det var jätteroligt!"
  Tove: "Jag försökte börja med bananerna, men de blev inte så bra så jag suddade ut och började med äpplet. Sen vasen med blommorna i, päronet, bananerna, kannan, pennan och tillsist den lilla duken. Jag är nöjd med mitt arbete och jag tyckte den här uppgiften var rolig men svår. Blommorna i vasen blev jag  väldigt nöjd med och även bananerna som det hade gått så dålig med först.
 
     Dina: "När jag såg och förstod vad vi skulle göra, trodde jag att det skulle vara helt omöjligt. När jag började hade jag inte så bra självförtroende men det blev bättre. Först tog vi kort med våra mobiltelefoner, sen kunde vi börja. Det var roligt men det tog tid. Jag blev nöjd med mitt stilleben.     

 

   

Långhopprep

    På rasterna är nästan alla med på långhopprep, både tjejer och killar!
              En annan populär rastleksak är kinagungan!
  Tjohooooooo!  

Sommar i kedjehusområdet

Vi fick en bilduppgift där vi skulle rita kedjehus ur fantasin med utgångspunkt från en enkel skiss.
Instruktionen var att tänka oss sommar och få med så många detaljer att man kan förstå vilken typ av familj som bor i huset, ålder, hur många de är och vilka intressen de har. Kedjehus är väldigt lika men ändå olika. De sitter ihop med varandra genom ett förråd eller garage, men här har några valt att göra fristående hus. :)
 
Röda hus är populärast och vissa har valt spröjs i fönstren. Trästaket är vanligast men många har mur eller häck. Några familjer har valt att bygga till ett förråd.
 
Emils staket har fått en svetsad järngrind.
 
Här bor det nog en barnfamilj!
En hare passar på att springa över Johans tomt, när husets ägare gått in för att hämta bullarna.
Hundägare utan barn som gillar att odla?
Thildas familj gillar att grilla och spela crocket.
Nathalies familj har satsat på en pool!
Alexandras familj har nog småbarn som gillar att leka i sandlådan. Eller är den för barnbarnen?
 
 
Filip och Mino koncentrarar sig
 
     
Alla fick denna skiss att utgå ifrån.
 
Efter att Rosie och klassen tillsammans granskade blogginlägget såg vi att det inte blev så snyggt och läsvärt. Därför har vi här gjort ett nytt försök. :)
 


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Vårt nya klassrum

 
Vi har flyttat upp till övervåningen på Skeppis och har ett stort fint klassrum i år.
 
 
Så här ser det ut från framsidan!
 
 
 
De tre vindsfönstren högst upp är vårt klassrum och utsikten därifrån är superfin!
 
 
 
 
 
 
 

Vänskapsvecka

 
Förra veckan gick i temat vänskap här på Fryx. I vår klass hade vi hemlig kompis och skrev vänskapsdikter.
Vi pratade också om hur man kan ge en vän en tillsägelse på ett snällt sätt och att det är viktigt att se varandra, le och säga hej! 
Här är våra dikter!
Klicka på dikten så blir den förstorad!
 
                               
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Vi sjunger för kungen och drottningen

Fredagen den 30 augusti kom kung Carl XVI Gustaf och drottning Silvia till Västerås på sin Eriksgata genom Sverige. Kungen firar 40 år på tronen och vi fryxfemmor fick äran att sjunga kungssången och nationalsången på Fiskartorgets scen.
 
 
Alla är taggade inför uppträdandet!
 
Snart är det dags!
 
Söta tjejer vid Svartån!
 
 Nu tränar vi på nationalsången!
 
Heja Sverige! Här delar vår musiklärare Mats ut flaggor.
 
Här hejar kungen på oss och frågar: Sjunger ni bra? Såklart!!!! svarar vi. 
 
 
Kungen höll tal och sa att Västmanland är som ett Sverige i miniatyr, med barrskog i norr och lövskog i söder. Vi tyckte talet var bra men det var lite långt.
 
Vi gick av scenen och här ska kungen och drottningen få se på dans av kulturskolans elever.
Det var en rolig och minnesvärd upplevelse.
 
När drottningen var på väg ut fick Gabrielle en pratstund med henne på portugisiska. Gabi berättade att hennes mormor och mamma är födda i Brasilien och då började drottningen fråga lite om Gabis ursprung. Det filmade Gabi med mobilen! :) :) :)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

RSS 2.0