Lunchkonsert i Domkyrkan ♫♪

I måndags hade vi lunchkonsert i Domkkyrkan tillsammans med åttorna. Några sånger som vi sjöng var Zion's children, Tula hem och tula vall, Limu limu lima, Irish blessing och Tro re eller ej. Det blev lite nervöst innan, för några hade glömt den gröna tröjan och vissa hade glömt matsäck, men när vi väl började gick det bra. :)
Här tränar vi innan och sjunger upp med Mats.
 

Vi besöker Östra Kyrkogården

I torsdags gick vi till Östra kyrkogården där vi träffade Anna och Terhi från Västerås domkyrkoförsamling. Här pratar vi om hur man bör vara på en kyrkogård. Man ska visa respekt, eftersom det kan finnas anhöriga där som sörjer och man ska undvika att gå på gravarna.
 
 
Vi vandrade runt på kyrkogården och tittade på olika gravar, några flera hundra år gamla och några helt nya. Några kända västeråsare är begravda här. Vi såg t ex västeråsarkitekten Erik Hahrs grav. Det är han som har ritat vår skola, Fryxellska. Här kan man läsa lite om honom:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Erik_Hahr
 
Anna, som är präst,  berättade om olika sätt att begravas; i kista, i urna eller i minneslund. Efter det gick vi in i Östra kapellet. Där pratade vi lite om hur en begravning kan gå till och att det är viktigt att få sörja när någon man tycker om dör. De som ville fick berätta om begravningar man varit på och vi pratade om sorg och saknad. Det blev många frågor. Som avslutning fick vi veta skillnaden på Allhelgonafirande och Halloween. Många går till kyrkogården och tänder ljus på sina anhörigas gravar under allhelgonahelgen. Den infaller under höstlovet. 
 

Körövning ♫♪

Idag hade vi en extra körövning tillsammans med åttorna.
På måndag kan man höra oss sjunga i domkyrkan kl. 12.00. Välkomna!
Mats kör lite uppsjungning med oss!          ♫♪ Det regnar på Ragnars rabarberrabatt.......♫♪

 

 

Hur man får en lampa att lysa

Vårt nya tema är elektricitet. Första lektionen fick vi i uppdrag att få en glödlampa att lysa med hjälp av ett batteri och en ledningstråd. Det var lite lurigt innan vi kom på hur det skulle vara.
 
Benjamin och Thilda samarbetar bra.
 
Så funkar det inte...........  Tove och Emil funderar.
 
Filip och Ebba inspekterar ledningstråden och lampan.
Efter ett tag kom alla på hur man sluter kretsen så strömmen kan passera lampan.
 
Ellen och Jonas lyckades.
Både batteriet och lampan har dubbla poler, en "ingång" och en "utgång".
 
 Så här glada blev Alexandra och Julia när deras lampa lyste!
 
Och Mino lyste som en sol!
 
Jippie, det funkar! :D
 
 
 

Tecknade serier om medeltiden

Vårt senaste tema är tecknade serier. Först analyserade vi och studerade vi hur serier är uppbyggda i vår svenskabok Skatten 5. Där står allt om t ex pratbubblor, tecken för känslor, helbild, halvbild och extrem närbild. Sen fick vi välja en historisk berättelse från medeltiden, som vi läser nu, att göra en serieberättelse om.
 
Mino och Dina studerar hur Carl Barks har tecknat Kalle Anka och vilka trick han använder för att få läsaren att förstå innehållet.
Serien handlar om Ankapulko, ett skämtsamt namn på det riktiga Acapulco som ligger i Mexico och som just dessa dagar varit katastrofdrabbat av cykloner och översvämningar och jordskred.
 
På medeltiden blev Sverige kristet. Men det var inte så lätt för de första missionärerna:
Dina har beskrivit hur det kunde gå till. Men kan ni hitta felet i serien? ;) Svaret hittar du sist i inlägget.
 
 Nathalie har valt att teckna Den Heliga Birgitta.
Här kommer några fler serier om Birgittas vedermödor innan hon fick bygga Vadstena kloster:
Det där var Gabis och här är Linnéas:
Här kommer Johans version:
Kan ni hitta det historiska felet? 
Här kommer Julias:
En annan populär berättelse i klassen är St Göran och Draken.
Alexandra ritar originalet utifrån sin skiss. Det gäller att planera så man vet hur många rutor som behövs.
 Tove har också valt St Göran och Draken:
 Thilda beskriver den hemska pesten!
Och Stefan berättar om Håtunaleken och Nyköpings gästabud:
Fler serier kommer i ett senare inlägg när alla blivit klara! 
 
Svar på de historiska felen: Pepsi fanns inte på medeltiden och inte heller borstade man tänderna. 
 
 

Riddarsköldar

På medeltiden fanns det riddare. Deras sköldar var dekorerade så att man skulle kunna känna igen en vän eller en fiende. Här har vi målat egna fantasifulla sköldar i bästa riddarstil.
 
 

Fotboll på rasterna

Den senaste tiden har vi spelat fotboll på rasten. Planen är ganska liten eftersom det är en basketplan, så vi är inte så noga med linjer och gränser. 
 
 
 
 
 

Medeltidsutställning

Västmanlands läns museum har en utställning om medeltiden som vi besökte med vår klass.
 
 
 

Thilda berättar: ”Kl: 12.30 till museet. Vi fick en guide som hette Helena. Hon var snäll och hade på sig medeltidskläder. Vi började med att kolla på en karta som var på Västerås. Västerås var jättelitet på medeltiden. Det fanns ungefär 2000 invånare här innan digerdöden. Då dog ungefär hälften av invånarna. Hon visade också upp kläderna som man hade och vissa fick prova. Sen fick man gå runt och kolla på allt och prova kläder och huvudbonader. Det var jätteroligt där och man fick se och veta saker som man inte visste.”

 

 

Klara skriver: ”Där jag bor på Pettersberg var det rena bondlandet på medeltiden.”

Alexandra skriver: ”Vi fick sätta oss på utfällbara stolar medan Helena berättade om kläderna som man hade på sig på medeltiden. Först berättade hon om pojkarnas kläder.

- Först sätter man på sig sådana här hosor, sa Helena och visade nån sorts knästrumpor som gick ända upp i ljumskarna. Sen fick de sätta på sig ett par brokor som var som ett par superstora kalsonger. De fick också sätta på sig en skjorta, gjord av linne."

 

Mino skriver: ”Mina medeltidskläder som jag provade var tunga och väldigt varma!”

Johan: ” Jag fick se de vanliga handelsvarorna och det var päls, horn, krydda, torkad fisk, läder och hantverk.”

Alina: ”Man fick lukta, läsa och känna på saker. Man fick lukta på hönsbajs, hästbajs och grisbajs. Hästbajs var ingen nyhet eftersom jag har två hästar. När man skulle känna så fick man gissa jobbet. Jag gissade rätt på skomakare och hantverkare., Det fanns skallar och skelett som man har hittat från medeltiden. Man fick också spela på gamla instrument. Ett av dem var en sorts flöjt som var gjord av ben från rådjur och ren. ”

Olle: ”Det roligaste av allt var att lukta i små hål och i en var det hönsbajs. Det luktade skitäckligt! En annan rolig grej var att få se hur toan såg ut. Det var en pinne man satt på och sen bajsade man ner på lite jord”

Linnéa: ”Jag provade att jonglera och det gick ganska bra. Ebba klädde ut sig till en vanlig munk och Stefan till en vanlig pojke. När vi hade kollat runt en stund samlade guiden oss igen och frågade om vi hade lärt oss något nytt. De flesta hade det, t ex att tjejer inte hade några trosor och att tjejerna hade flera lager kläder och att man kunde trolova ett barn när dom bara var 1 år och att barnen kunde gifta sig när dom var 11 år. ”

Julia: ”Alla samlades på slutet och då skulle man få smaka bröd för sånt åt fattiga, och godis som de rika åt. Jag tyckte inte om brödet men godiset var jättegott. Det var violblad doppade i socker.”

 

Här är två länkar där man kan läsa mer om länsmuséet och vad man kan se och göra.

 

http://www.karlsgatan2.se/

http://www.vastmanlandslansmuseum.se/

 

Vi mäter klassrummets area

På mattelektionen i onsdags gick vi igenom hur man beräknar area. Rosie frågade om vi kunde uppskatta hur stor area vårt klassrum har. Det är inte så lätt att veta eftersom vi har små burspråk som måste räknas med.
 
 
Hon skrev ner våra gissningar som var från 35 kvadratmeter till 80 kvadratmeter. Vi ville mäta direkt men hade bara meterlinjalen. Då föreslog Stefan att vi kunde be att få låna ett måttband från idrotten. På torsdagen utsåg Rosie Alexander, Alexandra, Stefan och Betina att sköta om mätningen.
 
 
Vi började med att göra en enkel skiss där vi kunde skriva in måtten. Man fick tänka på att det blev fem rektanglar. Sen var det dags att mäta.
 
 
Fnissigt då bilden är arrangerad. Rosie hann inte med med kameran först.
 
 
Vissa sträckor är lite kortare och lättare att mäta, då behövs bara en person.
 
Alexandra skojar lite, för det var egentligen golvet vi mätte. :)
 
När vi var klara, ville vi göra en skalenlig ritning av klassrummet.
 
Alexander knappar på miniräknaren för att räkna ihop de fem rektanglarnas sammanlagda area.
 
Stefan tar på sig att rita ritningen.
 
 
Här är det färdiga resultatet i skala 1:100. Våra gamla gissningar syns på post-it-lappen.
 
Arean är 83, 6 kvadratmeter  och det visade sig att Emil och Stefan var de två som kommit närmast när vi gissade i onsdags. Båda föreslog 80 kvadratmeter.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

De fyra stånden under medeltiden.

I torsdags fick vi ledigt sista timmen eftersom lärarna var upptagna med utvecklingssamtal. Vi fick en självstudieuppgift att läsa och lära oss om de fyra stånden; adel, präster, borgare och bönder. Man skulle skriva 12 st "Visste du att-meningar". Johan valde att rita en illustrerande bild i ämnet.
 
 

RSS 2.0