Vi mäter klassrummets area

På mattelektionen i onsdags gick vi igenom hur man beräknar area. Rosie frågade om vi kunde uppskatta hur stor area vårt klassrum har. Det är inte så lätt att veta eftersom vi har små burspråk som måste räknas med.
 
 
Hon skrev ner våra gissningar som var från 35 kvadratmeter till 80 kvadratmeter. Vi ville mäta direkt men hade bara meterlinjalen. Då föreslog Stefan att vi kunde be att få låna ett måttband från idrotten. På torsdagen utsåg Rosie Alexander, Alexandra, Stefan och Betina att sköta om mätningen.
 
 
Vi började med att göra en enkel skiss där vi kunde skriva in måtten. Man fick tänka på att det blev fem rektanglar. Sen var det dags att mäta.
 
 
Fnissigt då bilden är arrangerad. Rosie hann inte med med kameran först.
 
 
Vissa sträckor är lite kortare och lättare att mäta, då behövs bara en person.
 
Alexandra skojar lite, för det var egentligen golvet vi mätte. :)
 
När vi var klara, ville vi göra en skalenlig ritning av klassrummet.
 
Alexander knappar på miniräknaren för att räkna ihop de fem rektanglarnas sammanlagda area.
 
Stefan tar på sig att rita ritningen.
 
 
Här är det färdiga resultatet i skala 1:100. Våra gamla gissningar syns på post-it-lappen.
 
Arean är 83, 6 kvadratmeter  och det visade sig att Emil och Stefan var de två som kommit närmast när vi gissade i onsdags. Båda föreslog 80 kvadratmeter.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Jessika Berg

Tack för att vi föräldrar får ta del av vad ni gör i skolan. Hälsningar Betinas mamma.

2013-10-02 @ 15:14:17
Postat av: Tove

Det var roligt att se på när dom mätte och diskuterade! :)

2013-10-02 @ 17:32:33
Postat av: Betina

Det var roligt att mäta!

2013-10-03 @ 17:38:40
Postat av: linnea

va duktiga ni va :D

2013-10-03 @ 20:35:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0